Meeldimiste taga olev psühholoogia: miks me ihkame sotsiaalmeedia kinnitamist

Loodud 19 september, 2024
dopamiin

Sotsiaalmeedias ühe meeldimise võimsus ületab lihtsa ekraani puudutamise. Olenemata sellest, kas tegemist on Facebooki, Instagrami või TikTokiga, on meeldimised võimelised muutma meie ettekujutust enesest, parandada meie meeleolu ja isegi dikteerida meie veebikäitumist. Aga mis on nende virtuaalsete heakskiitvate noogutuste juures, mis sunnib meid rohkem tagasi tulema? Meeldimiste taga olev psühholoogia uurib põhjuseid, miks need mõõdikud on nii sõltuvust tekitavalt rahuldust pakkuvad. Mõistes meeldimiste saamise kognitiivseid ja emotsionaalseid mõjusid, saame ülevaate sotsiaalmeedia sügavamatest mõjudest meie vaimsele heaolule. Psühholoogilisest vaatenurgast vallandab meie aju iga kord, kui meile meeldib, vabastab dopamiini – naudingu eest vastutava neurotransmitteri. See viib tagasisideahela loomiseni, kus kasutajad otsivad pidevalt kinnitust meeldimiste ja positiivsete kommentaaride näol. Kuid peale vahetu rahulolutunde hõlmab meeldimiste taga olev psühholoogia sügavamaid, sageli alateadlikke motivatsioone, mis on seotud meie sotsiaalse aktsepteerimise ja staatuse vajadusega.

Dopamiin ja tasusüsteem

Meeldimised käivitavad aju tasustamissüsteemi, vabastades dopamiini samamoodi nagu lemmiktoidu söömine või komplimendi saamine. Uuringud on näidanud, et see väljalase võib muutuda sõltuvust tekitavaks, tekitades meeldimiste ja jagamiste kaudu kinnituse otsimise tsükli. See loob nn dopamiiniahela, kus kasutajad postitavad pidevalt sisu, lootes saada positiivset kinnitust.

Sotsiaalne heakskiidu tegur

Inimesed on oma olemuselt sotsiaalsed olendid ja heakskiidu vajadus on meie psühholoogiasse kaasatud. Sotsiaalmeedia meeldimised toimivad sotsiaalse valideerimise vormina, tugevdades meie soovi olla oma eakaaslaste rühmas aktsepteeritud. Kui me saame meeldimisi, tundub, et digitaalne kogukond toetab meid, mis võib kaasa tuua kõrgendatud enesehinnangu ja kuuluvustunde. Teisest küljest võib meeldimiste puudumine tekitada tagasilükkamise ja ebapiisava tunde.

FOMO roll (hirm ilma jääda)

Meeldimiste taga olev psühholoogia on tihedalt seotud hirmuga ilma jääda (FOMO). Kui kasutajad näevad, et sõbrad ja mõjutajad saavad tuhandeid meeldimisi, võivad nad tunda survet säilitada sarnane sotsiaalse kaasatuse tase. See juhib nähtavust ja heakskiitu suurendamiseks käitumist, nagu sagedasem postitamine või sarnased strateegiad. Hirm jääda kõrvale või märkamatuks võib põhjustada ärevust ja rahulolematust.

Mõju vaimsele tervisele

Kuigi meeldimiste saamine võib ajutiselt enesehinnangut tõsta, võib pikaajaline mõju vaimsele tervisele olla kahjulik. Uuringud on seostanud tugevat sotsiaalmeedia kasutamist ja meeldimiste otsimist suurenenud ärevuse, depressiooni ja madalama enesehinnanguga. Pideva kinnitamise vajadus võib põhjustada emotsionaalset kurnatust, eriti kui kasutajad tunnevad, et nende sisule ei pöörata piisavalt tähelepanu.

Järeldus

Meeldimiste taga olev psühholoogia tõstab esile sotsiaalmeedia ja inimkäitumise võimsa ristumiskoha. Kuigi meeldimised võivad pakkuda ajutist naudingut ja kinnitust, võivad need soodustada ka sügavamat heakskiiduvajadust, mis mõjutab vaimset tervist ja heaolu. Tunnistades psühholoogilisi käivitajaid, mis ajendavad meie soovi meeldimiste järele, saame astuda samme, et hallata oma sotsiaalmeedia harjumusi teadlikumalt, eelistades tõelisi seoseid pealiskaudsetele mõõdikutele.

dopamiin

Kui kasutaja saab sotsiaalmeedias meeldimise, aktiveerub aju tasusüsteem, vabastades dopamiini, mida seostatakse naudingu ja rahuloluga. See loob tugevdussilmuse, mis paneb inimesed soovima rohkem sisu postitada, lootes saada rohkem meeldimisi.

Jah, liigne keskendumine meeldimiste kogumisele võib kaasa aidata vaimse tervise probleemidele, nagu ärevus, depressioon ja ebapiisavuse tunne. Pideva sotsiaalse valideerimise vajadus võib jätta kasutajad emotsionaalselt kurnatuks, kui nende sisu ei saa oodatud kaasatust.

Surve sageli postitada on sageli tingitud hirmust ilma jääda (FOMO). Kui näete, et teised saavad palju meeldimisi ja kaasamist, võib see sundida kasutajaid rohkem postitama, et jääda asjakohaseks ja säilitada sotsiaalne heakskiit oma kogukonnas või kaaslaste grupis.